Już przy sile dźwięku o wartości 45 decybeli, hałas, jeżeli jest niepożądany, może szkodzić zdrowiu. Ważne jest, by każdy starał się uniknąć zbędnego hałau w swoim otoczeniu.
Prowadzący: mgr Izabela Płonka Szkoła Podstawowa w Radziechowach
Temat: Otacza nas hałas. Jak środowisko miejskie zagrożone jest hałasem?
• Wstęp Hałas, niezależnie od sposobu powstawania, natężenia i czasu trwania, powoduje dyskomfort psychiczny i jest odczu¬wany jako uciążliwy. Wywołuje zmęczenie, złe samopoczucie. Może spowodować zmiany chorobowe w organizmie. Najbardziej narażeni na skutki hałasu są mieszkańcy miast, którzy stanowią 61% ludności Polski.
• Cele '" " Po zajęciach uczeń:
• charakteryzuje pojęcie "hałas miejski",
• poznaje rodzaje hałasu i umie określić ich źródło,
• poznaje wpływ hałasu na środowisko i zdrowie człowieka,
• poznaje metody zmniejszania hałasu miejskiego.
• ADRESY INTERNETOWE:
• http://www.encyklopedia.pl - definicja hałasu, jego źródła i natężenie,
• http://www.krakow.pios.gov.pl/raport99 - rodzaje hałasu, zagrożenie środowiska hałasem, sposoby zmniejszania hałasu w miastach,
• http://www.telezdrowie.pl- choroby związane z hałasem . • Przebieg zajęć 1. Zajęcia zaczaja się od rozmowy, w trakcie której uczniowie zastanowią się, co to jest hałas, jak oni reagują na hałas, czy im przeszkadza, czy wręcz przeciwnie? Od czego to zależy? Czy podczas pracy ważna jest dla nich cisza? W jakich miej¬scach najchętniej odpoczywają? W trakcie ćwiczenia mogą pojawić się pytania:
• Jaki dźwięk nazywamy hałasem?
• Czy dźwięki mogą być szkodliwe dla ludzi?
• Jakie są dopuszczalne normy poziomu hałasu?
• Jak hałas może wpłynąć na samopoczucie i zdrowie ludzi?
• Jakie zagrożenie stanowi hałas dla mieszkańców ich osiedla, miasta?
• Jakie są rodzaje hałasu miejskiego?
• Jak środowisko miasta jest zagrożone hałasem?
• Jak można zapobiegać powstawaniu hałasu? Podsumowując tę część zajęć, wypisz pytania, na które uczniowie nie mogli sami odpowiedzieć. 2. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich pod tym samym adresem internetowym http://www.encyklopedia.pl/(wpi¬sując hasło - hałas) wyszukuje następujące informacje:
grupa 1: definicja hałasu,
grupa 2: pomiar hałasu,
grupa 3: dopuszczalne normy hałasu dla miasta.
Po ustalonym czasie przedstawiciele grup prezentują zebrane informacje.
Uczniowie w tych samych grupach zastanawiają się nad hałasem miejskim; (podpowiedz, by skorzy¬stali ze strony internetowej):
http://www.krakow.pios.gov.pljraport99.
3. Na podstawie zebranych informacji charakterystyka klimatu akustycznego Krakowa oraz omówienie sposobów zapobie¬gania nadmiernemu hałasowi w mieście.
4. Uczniowie wyszukują informacje na następujące tematy:
• ofiary hałasu,
• szkodliwy wpływ hałasu na zdrowie,
• sposoby zwalczania hałasu.
• Rozszerzenie
Mogą także skorzystać z adresu http://www.telezdrowie.pl
Zainteresowani mogą zbadać słuch pod adresem:
http://www.telezdrowie.pl (odnośnik badanie słuchu).
|